لطفا صبر کنید

دکتر معصومه حسین پور

جراح و متخصص گوش، حلق، بینی

 

قبل از جراحی بینی بهتر است بدانید...

با آنکه خداوند هر انسانی را به گونه ای خاص و زیبا آفریده، همواره اشخاصی هستند که از ظاهر خود ناراضی اند و تمایل به بدست آوردن زیبایی بیشتر و منحصر به فرد دارند، این خاصیت بشر است، بشر همواره میل به کمال گرایی دارد. خب حالا با این تفاسیر به نظر شما چه روشی میتواند باعث ایجاد تغییرات آشکار و زیبا بر روی صورتمان شود؟ نظرتان درباره عمل بینی چیست الان هم مد شده؟! خب حالا گیریم این روش رو انتخابش کردیم، چه قدر از این عمل زیبایی میدونیم؟ تا چه حد از  عوارض آن آگاه هستیم؟ بیاین قبل از اقدام به هر کاری اول با هم یک نگاهی به داستان عمل بینی بیاندازیم.
اگر دارای سینوزیت می باشید، درباره انواع جراحی سینوس بخوانید.

رینوپلاستی چیست؟

رینوپلاستی که معمولاً به عنوان "عمل بینی" شناخته می شود، یک گزینه عالی  برای بیمارانی است که از اندازه یا شکل بینی خود ناراضی هستند. با این حال، علاوه بر مزایای زیبایی شناخته شده این روش، جراحی بینی به گونه ای تکامل یافته است که کاربردهای بسیار متنوع تری دارد، مانند بهبود عملکرد بینی پس از آسیب یا بیماری ضربه ای یا کمک به مشکلات تنفسی که بر خواب و توانایی ورزش کردن تاثیر می گذارد.

    هدف از انجام جراحی بینی

هدف از رینوپلاستی اصلاح بینی به ظاهر و عملکرد مورد نظر بیمار با در نظر گرفتن نوع پوست و کل ساختار صورت است. جراحان پلاستیک ما علم و هنر رینوپلاستی را با هم ترکیب می کنند تا نتایج موثر و ماندگاری به بیماران ارائه دهند.

    نکاتی که قبل از جراحی بینی باید به آن توجه داشت

⬅️ به طور کلی، نامزدهای جراحی بینی نباید در سن رشد باشند. به عنوان مثال، رشد صورت در نوجوانان و جوانان می تواند ظاهر و عملکرد بینی را در طول زمان تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، بیماران باید از سلامت کلی خوبی برخوردار باشند و نباید سیگار بکشند زیرا سیگار کشیدن می‌تواند منجر به افزایش خطر آسیب بافتی شود. جراحی بینی در نوجوانان تنها با صلاحدید پزشک نوجوانانی که رضایت کامل والدین دارند امکان پذیر است اما همانطور که گفته شد ایده آل ترین حالت این جراحی بعد از سن بلوغ و ۱۸ سالگی است.این روش می تواند نه تنها اعتماد به نفس بیمار، بلکه تنفس را نیز بهبود بخشد.
⬅️ قبل از جراحی بینی، جراح باید اطمینان حاصل کند که بیمار به طور کامل از این عمل و خطرات و مزایای آن آگاه است. در حالی که جراحی بینی روشی بی خطر است، مهم است که جراحی توسط متخصص انجام شود. برخی از پزشکان از با تصویربرداری سه بعدی و استفاده از برنامه های کامپیوتری قبل از جراحی استفاده می‌کنند تا به بیماران نشان دهند که بینی آنها بعد از عمل جراحی چگونه است. فقط توجه کنید که این یک ابزار است و لزوما تضمینی برای نتایج حاصله نیست. با این حال، می تواند به بیماران و تیم جراحی پلاستیک کمک کند تا اهداف جراحی را بهتر دنبال کنند. ثابت شده است که توانایی تجسم نتایج پیش‌بینی‌شده در عکاسی به بیماران کمک می‌کند تا احساس راحتتری نسبت به جراحی داشته باشند.
 

پروسه جراحی بینی

☑️ همانطور که اشاره شد اهداف رینوپلاستی شامل تسهیل تنفس (تنفس بهتر) و همچنین بهبود ظاهر و فرم بینی است که شامل برداشتن قوز بینی، تغییر شکل نوک بینی، تغییر شکل یا تغییر اندازه سوراخ‌های بینی، یا افزایش یا کاهش اندازه و برآمدگی کلی بینی می باشد.
✅️ جراحی بینی معمولاً 1.5 تا 3 ساعت طول می کشد و معمولاً یک عمل سرپایی است. در دو روش "رینوپلاستی بسته"، برش هایی در سوراخ های بینی ایجاد می شود - تکنیکی که  جراح در آن توانایی محدودی برای ایجاد تغییرات دارد ولی سرعت عمل بالاتر میرود و تورم بینی پس از جراحی کمتر است.
☑️ در "رینوپلاستی باز" یک برش در  بین سوراخ‌های بینی و همچنین داخل سوراخ‌های بینی ایجاد می‌شود که در این تکنیک دست جراح برای تغییرات بیشتر باز است و نیز دقت جراح بالاتر است.
✅️ برای جراحی اگر غضروف اضافی برای بزرگ کردن بینی نیاز باشد، اغلب از تیغه بینی بیمار گرفته می شود. در رینوپلاستی ثانویه یا اصلاحی - که برای اصلاح بدشکلی های ناشی از یک عمل قبلی انجام می شود - این غضروف ممکن است از گوش یا دنده گرفته شود. به دلیل نیاز به غضروف و پتانسیل ایجاد اسکار، جراحی زیبایی بینی روشی دشوار است، بنابراین مهم است که توسط جراح پلاستیک ماهر انجام شود.

    مراقبت های بعد از جراحی بینی

⬅️ پس از جراحی، اکثر بیماران ناراحتی خفیف تا متوسط را تجربه می کنند که با دارو قابل کنترل است. با این حال، بخش اول دوره نقاهت به دلیل کبودی احتمالی زیر چشم و استفاده از آتل می‌تواند تا حدودی در محل کار و محیط‌های اجتماعی ناخوشایند باشد برای آن میتوان از کمپرس سرد استفاده کنید.
⬅️ بیماران باید انتظار داشته باشند که برای محافظت از استخوان ها و غضروف بینی حدود یک هفته پس از جراحی بینی از آتل در داخل و خارج بینی استفاده کنند.
⬅️ علاوه بر این، بیماران باید به مدت دو تا سه هفته از فعالیت های شدید مانند دویدن یا شنا کردن خودداری کنند و برای چهار تا پنج هفته از عینک زدن خودداری کنند.

    عوارض بعد از عمل بینی

از عوارض بعداز عمل بینی میتوان به این موارد اشاره کرد:
❌️ تورم و التهاب بینی بعد از عمل
❌️ خونریزی
❌️ عفونت بافتی
❌️ مشکل در تنفس
❌️ کمرنگ شدن حس بویایی
❌️ در برخی موارد واکنش شدید بدن حاصل از ماده بیهوشی 
❌️ پس زده شدن غضروف اضافه شده توسط بدن
❌️ در برخی موارد صدمه به مجرای اشکی بینی
❌️ نامتقارن بودن بینی 

    عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است؟

به طور کلی عمل بینی در بیماران دارای بیماری زمینه ای (قلبی عروقی، هموفیلی، دیابتی ها و….)،
افرادی که مشکلات تنفسی مثل آسم دارند، افراد کم خون یا افرادی که مصرف الکل و دخانیات دارند، میتواند مشکل ساز باشد.

🏷️ در آخر
توجه داشته باشید که عمل جراحی بینی بسیار حساس است بنابراین در انتخاب پزشک جراح خود دقت لازم را بکار ببرید و عجله نکنید. برای دریافت مشاوره ی آنلاین قبل از مراجعه حضوری کلیک نمایید. 
ترجمه شده از:
UTSouthwestern medical center

Copy right © 2022 | Powered by sitemaan.com